Ezek 2020. augusztusától több lépcsőben ütemezve élesednek, és komoly átalakulást hoznak a közúti árufuvarozási szektorban. A csomag célja a közúti árutovábbításban tevékenykedő vállalkozások működési környezetének egységes keretek közé szorítása, regulációja, fehérítése, a szolgáltatások színvonalának emelése, a működés biztonságosabbá tétele és a szektorban dolgozók munkakörülményeinek javítása. Az új szabályok ugyanakkor egyértelműen növelik a jogkövető módon működő fuvarozók költségeit. Mindez azonban – az uniós szinten is összehangolt ellenőrzések, az ehhez kapcsolódó infrastrukturális és informatikai háttér nélkül – versenyelőnyt jelent a harmadik országos vállalkozásoknak, és hátrányosan érintheti az EU-n belül működő fuvarozócégeket, összességében a teljes logisztikai szektort.
A kihirdetett jogszabályok jelentősen befolyásolják a jövőben a fuvarszervezést, a gépjárművezetők munkaidejének beosztását, és bizonyos pluszköltségeket is rónak a vállalkozásokra, ezért ezekkel mindenképpen számolni kell. Azt is fontos szem előtt tartani, hogy az új szabályok fokozatosan, más-más időpontban lépnek hatályba.
Nem változtak az egybefüggő, napi, heti, kétheti vezetési időre és a pihenőidők időtartamára, valamint a kötelező szünetekre és a pihenőidő csökkentések kompenzálására vonatkozó alapelőírások.
Továbbra is marad a 28 napi tachográfadat-bemutatás. (2024. december 31-től viszont már visszamenőleg 56 nappal kell elszámolniuk a gépkocsivezetőknek.)
2020. augusztus 20-tól változtak a vezetési- és pihenőidő-szabályok egyes rendelkezései
Kabintilalom
A 45 óránál hosszabb heti pihenőidők egyértelműen NEM tarthatók a járműben. Ez vonatkozik a rendszeres heti (>/=45 óra) és a korábbi csökkentett heti pihenőidő kompenzációjaként tartott pihenőidőkre egyaránt.
A járművezetőnek „megfelelő alvási és tisztálkodási helyiségekkel rendelkező, erre alkalmas genderbarát szálláshelyen” kell ezt az időt töltenie. A költségek a munkáltatót terhelik!
A kritériumoknak megfelelő parkolókról az Európai Bizottság jegyzéket készít, és 2024 végéig jelentést nyújt be. A TEN-T hálózaton belül annyi biztonságos parkolónak kell létesülnie, hogy a köztük lévő távolság 100 km-nél kevesebb legyen.
Hazatérés négyhetente
Szintén többletszervezést és pluszköltséget ró a vállalkozásokra, hogy a járművezetőnek vissza kell térnie négy egymást követő hét után a munkáltató székhelye szerinti tagállamban lévő működési központjába (amely a járművezető szokásos állomáshelye) VAGY a járművezetők tartózkodási helyére.
A szigorítás annak érdekében történt, hogy legalább egy rendszeres heti pihenőidőt vagy egy 45 óránál hosszabb, a csökkentett heti pihenőidő kompenzációjaként tartott heti pihenőidőt tarthasson a gépjárművezető.
A vállalkozásnak dokumentálnia kell, hogy miként tesz eleget ennek a kötelezettségnek, és a dokumentációt a telephelyén kell őriznie azért, hogy kérésre be tudja azt mutatni az ellenőrző hatóságoknak.
Heti pihenőidők szervezése
Csak a nemzetközi árufuvarozásra vonatkozik a 4 hetes referencia-időszak.
Nemzetközi áruszállítást végző járművezető két egymást követő csökkentett heti pihenőidőt tarthat, feltéve, hogy:
– bármely négy egymást követő héten legalább négy heti pihenőidőt tart, amelyek közül legalább kettő rendszeres (>/=45 óra) heti pihenő;
– a két egymás utáni csökkentett pihenőt a székhely szerinti tagállamon kívül veszi ki.
A következő heti pihenőidőt az e két csökkentett heti pihenőidő kompenzációjaként tartott pihenőidőnek kell megelőznie!
A gépkocsivezető számára ekkor a hazatérés lehetőségét a vállalkozás (4 helyett) 3 hetenként biztosítja (= a kompenzációval kezdődő „hosszú” pihenő kezdetére).
A többfős személyzet tagjaként dolgozó járművezető megtarthatja a 45 perces szünetét egy másik járművezető által vezetett járműben is, feltéve, hogy a szünetet tartó járművezető nem vesz részt a járművezetésben.
A napi pihenőidő komp/vonat miatti megszakítási lehetőséget (kétszer, max.1 óra) kiterjesztették a heti pihenőidőkre is, azzal a kikötéssel, hogy rendszeres heti pihenőidőt így tölteni csak min. 8 órás menetrend szerinti utazási időtartam és hálókabin igénybevétele esetén lehet (egyébként elég a háló- vagy fekvőhely megléte is).
A vezetési idő túllépése
A vezetési idő megengedett túllépése, a közlekedésbiztonságot nem veszélyeztető (megfelelő megállóhely elérésére szolgáló) eltérési lehetőség kiegészül a következőkkel:
• a napi és heti vezetési idő (és a napi pihenőidő megkezdése) legfeljebb 1 órával túlléphető annak érdekében, hogy a heti pihenőidő megkezdése céljából elérje a munkáltató működési központját vagy saját tartózkodási helyét;
• a rendszeres heti pihenőidőnél ez az eltérés akár 2 óra is lehet abban az esetben, ha a járművezető közvetlenül az időtúllépést megelőzően tart egy megszakítás nélküli 30 perces szünetet;
• a hosszabbítást 3 héten belül (a kérdéses hetet követő harmadik hét vége előtt) kompenzálni kell egy másik pihenőhöz kapcsoltan.
Fontos! A járművezetőnek a menetíró készülék adatrögzítő lapján, a menetíró készülékből kinyomtatott lapon vagy a munkalapon (legkésőbb az úticél elérésekor vagy egy megfelelő megállóhelyre történő megérkezéskor) kézzel fel kell tüntetnie az ilyen jellegű eltérések okát.
2022-től további változások lesznek
Kabotázs
Marad a most is érvényben lévő maximum három kabotázsművelet hét egymást követő naptári nap alatt, viszont 2022. február 21-től változás, hogy ugyanazzal a járművel csak négy nappal az utolsó fuvar után végezhető újabb kabotázs ugyanabban az országban.
Kiküldetés nemzetközi fuvarozásban
2022. február 2-től a kétoldalú és a tranzit fuvarokat végző járművezetők kikerülnek a kiküldetés szabályai alól. Változik a kiküldetésben lévő sofőrök fizetésének bejelentésére és elszámolására vonatkozó szabály, illetve csökkennek bizonyos adminisztrációs, ellenőrzési követelmények.
Járművek visszatérése
2022. február 21-től a járműállomány tevékenységét úgy kell megszervezni, hogy a vállalkozás rendelkezésére álló, nemzetközi fuvarozásra használt járművek az elindulást követően nyolc héten belül visszatérjenek az adott tagállam egyik működési központjába.
2,5–3,5 tonnás flották
2022. május 21-től a 2,5–3,5 tonnás flottákat üzemeltető fuvarozóknak is be kell szerezniük a fuvarozási tevékenységi engedélyt és a közösségi engedélyt (a megfelelő pénzügyi garanciával együtt) is fel kell tudni mutatniuk.
Tachográfok
A tachográfban, ahogy korábban is, rögzíteni kell azon országok betűjeleit, amelyekben a járművezető a napi munkaidejét megkezdi és befejezi. A határátlépést szintén rögzíteni kell: a járművezetőnek az adott tagállamban való első megállása megkezdésekor be kell írnia annak az országnak a betűjelét, amelybe a tagállami határ átlépését követően belép. Ezt az első megállást a határnál lévő vagy a határállomás utáni legközelebbi megállóhelyen kell megtenni. Amennyiben valamely tagállami határ átlépése komppal vagy vonattal történik, a járművezetőnek az érkezési kikötő vagy vasútállomás szerinti ország betűjelét kell beírnia.
Tachográfok cseréje
2024. decembertől kötelező cserélni az analóg és digitális tachográfokat a II. generációs okostachográfokra. Ettől az időponttól kezdődően 28 nap helyett 56 napig kell tárolni és ellenőrzésre bemutatni a tachográfok adatait.
2025. szeptemberétől kell az I. generációs okostachográfokat a II. generációs okostachográfokra cserélni.
3,5 tonna alatt is kell majd a tachográf
2026. júliusától a tachográfok kötelező alkalmazása, a munkaidő és a pihenő idők rögzítése kötelező lesz a 3,5 tonnáig terjedő össztömegű gépjárművek vezetői esetében, a nemzetközi fuvarozásban.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) honlapján folyamatosan nyomon követhetők a Mobilitási Csomaggal kapcsolatos, rendszeresen frissülő hírek. Itt megtalálhatók a kapcsolódó jogszabályok, az aktuális és fontos tudnivalók, így a járművezetők úgy indulhassanak útnak, hogy biztosan megfeleljenek az új rendelkezéseknek is.
Az új szabályok miatt a magyar fuvarozók érdekében az eddigieknél is fontosabb, hogy a hatóságok kiszűrjék a jogosulatlan fuvarozókat, a sok esetben nem-EU országos és nem megfelelő engedélyekkel fuvarozó kamionokat.
Az MKFE az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakmai támogatásával összeállított egy átfogó, az engedélyellenőrzés minden lépésére kiterjedő információs füzetet. Az engedély-ellenőrzési segédlet hozzájárulhat a fel- és lerakóhelyeken végzett ellenőrzések hatékonyságának növeléséhez, és jelentősen megkönnyítheti az érintetett dolgozók munkáját. Az Egyesület ezzel a tájékoztató kiadvánnyal kívánja segíteni a fel- és lerakóhelyek jogkövető működését, az áruk érkeztetésében, indításában közreműködő vállalkozások munkavállalóit, a vámügyintézésben tevékenykedő dolgozókat, adminisztrátorokat, akik nap mint nap találkoznak a külföldi kamionokkal. (Erről bővebb információ a www.mkfe.hu weboldalon található.)
MKFE-kommunikáció
Mohácsi Anikó
|