Különleges jármű

Versenykamionnal bányában. Valójában ez is sok alkalommal megtörténik majd a Renault Trucks különleges nyergesével.
Azért az első mondat némi kiegészítésre szorul: a Renault Trucks T 01 Racing vontató valós versenygép ihletésére készült közúti specifikációval rendelkező hasonmás. Az is az igazsághoz tartozik, hogy ifjú tulajdonosa tervei szerint a vontató nem csak billencs félpótkocsit kap társul a munkás hétköznapokra, és nem csak bányában forgolódik majd.
A Renault Trucks T 01 Racing akár limitáltl szériás járműnek is tekinthető, több szempontból is igazi különlegesség. Aki Magyarországon elsőként ennek a kuriózum járműnek a kormányához ül, Csiszár Martin Csaba, aki így a családi örökség folytatója lett.

Családi hagyomány
A fuvarozás – anyai ágon – egészen az1930-as évekig vezethető vissza, dédapám, majd nagyapám vállalt – akkor még természetesen lovas kocsival, majd ARO-val, Aviával – szállításokat. Vittek építőanyagot, tüzelőanyagot, terményeket, amire csak szükség volt.
Martin édesapja 1990-től folytatta ezt a mesterséget. A vállalkozás első járműve egy kék színű Liaz volt, a folyamatos fejlesztés eredményeképp ma már 15 szerelvényből álló flotta látja el a nemzetközi fuvarozási feladatokat.
A most 28 éves Martin egész más területen képzelte el a jövőjét, mindenképpen a saját útját szerette volna járni. A fuvarozástól igencsak eltérő területen, a média világában helyezkedett el, de idővel a családi hagyományok mégiscsak erősebbnek bizonyultak, a fiatalembernek ma már bizonyítványa van arról, hogy nagyhaszonjármű fedélzetén dolgozhat.
– A nagy járművek világában nőttem fel, nem idegen számomra ez a világ – mondja Csiszár Martin. - Amikor csak alkalom adódott, beültem édesapám mellé. Ha új jármű érkezett a céghez, mindig együtt „járattuk be”. Régen azért sokkal nehezebb volt ez a szakma. Nemegyszer előfordult, hogy egy sofőrünk autója külföldön lerobbant, az éjszaka kellős közepén édesapám autóba ült, útnak indult megjavítani a járművet. Ma már ilyen hőstettekre nincs szükség, hiszen az assistance szolgálatok mindent megoldanak.
Ahogy teltek-múltak az évek, egyre erősebb lett bennem az érzés, hogy a jobb egyből mégiscsak ideje lenne a bal egybe ülve kipróbálni magam. Szerencsémre volt kitől tanulnom a hivatalos oktatáson kívül is. Végül idén sikerült a teherautós jogosítvány megszerzése, sőt még édesapám szigorú vizsgáján is jól megfeleltem.
Az említett nemzetközi flottán kívül, édesapámmal ketten, külön belföldi fuvarozásba kezdtünk. A fő tevékenység a billencsezés lett, murvabányában dolgozunk leginkább, de vállalunk más megbízásokat is.

A jón nem kell változtatni
Az új vállalkozáshoz számomra is szükségessé vált egy saját jármű. Több céget felhívtunk, érdeklődtünk a lehetőségekről, végül a Renault Trucks mellett döntöttünk. Ezt az elhatározást segítette, hogy édesapám másfél éve használ Renault Trucks járművet, amely maximálisan bevált, jól lehet vele dolgozni.
Szűkös pénzügyi kerettel indultunk vontatót vásárolni a Renault Trucks biatorbágyi használtjármű-telepére. Nyilván olcsóbb megoldást keresve nézegettük a kínálatot. Már majdnem megállapodtunk, amikor a használtjármű-értékesítési vezető, Kodov-Atanaszov Zsivko azt mondta, még egy vontatót szeretne megmutatni. Ott szinte leragadtunk, maradtunk még vagy másfél órát, az előzetesen kinézett autóhoz már vissza sem mentünk. Azt hiszem, a vontatót látva meg lehet érteni, hogy a Renault Trucks T 01 Racinget választottam. Fiatal vagyok, talán el nem ítélhető módon nem szeretnék beleolvadni a nagy többségbe. Azért racionálisabb ok is szólt a különlegesség mellett, mégpedig hogy ezt, a mai elvárásoknak mindenben megfelelő járművet minden bizonnyal nem kell majd 1-2 év múlva lecserélni.

Versenyautók világából érkezett megjelenés
Ha bárki megpillantja a Renault Trucks T 01 Racing vontatót, sok minden eszébe juthat, az viszont biztos nem, hogy ez egy használt jármű. Márpedig ez az. A Renault Trucks idei egyik meglepetése a T 01 Racing bemutatása. A speciális kiadás a versenyautók világából kapott inspirációt, a dinamikus, szemet vonzó, modern megjelenés mellett a vontató kiváló műszaki jellemzőkkel is rendelkezik.
A külső megjelenés a Halle de Design tervezőinek köszönhető. A fehér alapszín mellett a fekete, a lángvörös és az élénksárga színek fedezhetők fel több helyen is. Kívül a Renault-embléma, a reflektorok belseje, a szélvédő alatti rész, a lépcsőnél, az ajtónyitónál, a hűtőrács mellett… piros díszítés töri meg a fehérséget, belül a légbeömlők, a kormánykeréken a kapcsolók, egyes tárolórekeszek, a hűtő peremének piros színe élénkíti a fülkében uralkodó szürke színt. A sárga díszítések sem maradnak el a piros mögött, legfeltűnőbbek talán a nyerges felnijein és a napellenzőn. A vibráló fekete díszítések több helyen is élénk kontrasztot jelentenek a fehér alapszínhez képest, a versenyek világát az elöl és kétoldalt a 01-es szám képviseli. Mindenesetre nem telik kevés időbe, míg minden dizájnelemet felfedez az érdeklődő.
Egy ilyen külsőhöz nem illik gyenge teljesítmény, ezért kapnak a T 01 Racing nyerges vontatók 480 lóerős motort, a nem mindennapi jármű tulajdonosa pedig Comfort fülkéből gyűjtheti be az irigykedő pillantásokat.
A jövendő T 01 Racing alapjaként szolgáló nyerges vontatót a Renault Trucks hálózatának szakértői választják ki, készítik elő és alakítják át. Az átalakítás a vállalat gyártási szabványaival teljesen összhangban, bizonylatolt, eredeti alkatrészekkel történik.
A különleges nyergest nemcsak az egyedi megjelenése, műszaki tartalma teszi vonzóvá, hanem a Renault Trucks kifejezetten a használt járműveire kialakított Selection garancia is. Ez egyéves garanciát jelent motorra, váltóra, meghajtott hídra, az AdBlue-rendszerre. Különösen vonzó a vontatási támogatás belföldön és külföldön 3500 euróig.

Bourg-en-Bresse: ahol használt járműveket gyártanak
Az utóbbi hónapokban már többször is elhangzott, a használt járműveknek köszönhető, hogy a Renault Trucks szép számban értékesített fuvareszközöket. Ez volt az a terület, ahol a járvány ellenére sem volt megtorpanás, sőt…! A Renault Trucks esetében ráadásul több alkalommal nem is egyszerűen a visszavett, becserélt járművek értékesítéséről van szó.
Használt autót nem lehet gyártani. Ez az állítás azonban a francia gyártó esetében megdőlt, ugyanis a Bourg-en-Bresse-ben lévő termelőegységben, egy leválasztott részen használt járművekből újakat készítenek. Ráadásul ezt még csak nem is a COVID-19 kényszerítette ki, az ötlet már évekkel ezelőtt született. Az első termék a Renault Trucks T vontatóból átalakított X-Road lett.

Új járműélet új névvel
A Renault Trucksnak azonban nemcsak az ötlete egyedülálló, hanem az is, hogy az új élet, új, másfajta munka lehetőségét megkapó járművek külön nevet is kaptak.
Míg az X-Road teherautó megerősítve az építőipari, terepi feladatokra válik alkalmassá, addig a P-Road nevű termékek nyerges vontatókból elosztó, terítő feladatokat ellátó teherautókká változnak.
Új termék az X-PORT. Ezek az Euro VI fokozatú nyergesek Euro III-asra módosulnak (amúgy ez egy egyirányú utca, ezekből a járművekből még egyszer nem lehet Euro VI-os). A gyár ezzel az afrikai és közel-keleti igényekre „válaszolt”. És persze itt van a Renault Trucks T 01 Racing is, amelyre szintén nem kis igény mutatkozik.
Akármi is lesz a nyergesekből, az minden esetben igaz, hogy kritérium a kevés futás (Csiszár Martin Csaba autója például 350 000 kilométert tett meg eddigi élete során), a jó állapot, a kiválasztás után a 200 pontos, mindenre kiterjedő alapos átvizsgálás. Az átalakítandó járművek döntő többségükben Franciaországból érkeznek, de Német-, Spanyolországból, Belgiumból is jönnek. Az újjászületés ideje néhány órától (az Euro III-asok esetében) 4-6 napig is eltarthat. Utóbbi a vontatókból az alvázas teherautók gyártására vonatkozik. A T 01 Racing nyergesekből havonta átlagban 3 hagyja el a Bourg-en-Bresse-ben lévő gyárat. Készülhetne akár ennél jóval több is, de a gyártó csak így tud vigyázni arra, hogy a vontató megőrizze különlegességét.
A papírokkal, a dokumentumokkal sem kell a vevőnek bajlódnia, a gyár mindent magára vállal. Nem is lehet csodálkozni a hiányt enyhítendő, gyári kivitelű használt járművek sikerén, főleg, ha még a speciális garanciacsomagot és a vontatás anyagi támogatását is beleszámolja a vállalkozó!

Képaláírások
Used Trucks by Renault Trucks

Nem csak a használtjármű-telep egyedei közül tűnik ki a T 01 Racing

Kodov-Atanaszov Zsivko, Tringer Zoltán (Renault Trucks), Csiszár Martin Csaba (Csiszár és Csiszár Kft.), Ivilin Todorov (Renault Trucks)

Made by Halle du Design (HDD)

|